Tags

, , ,

Ik wordt waker in de ochtends met de radio. Onze radio is op radio 538 gezet. We worden waker met “Evers staat op” elke ochtend, we luisteren naar het nieuws van 7 uur en het krantenoverzicht van Henk.

Soms bepaald die Henk of ik een goede ochtend heb of niet. Zo luisteren naar opmerkingen over hoe ongevoelige Yolanthe is dat ze met haar eigen dingen bezig is in plaats van eten voor arme Wesley te maken en vroeg naar bed *knipoogje knipoogje* gaan voor een belangrijke wedstrijd, mijn ochtend kan verpesten.

Maar van de week las Henk de volgende: “Mannen die zich vrouw voelen en vrouwen die zich man voelen kunnen hun geslacht gemakkelijker laten omzetten in hun geboorteakte.” en dan hadden ze het over transgenders en ik was blij want ik hoor veel te veel mensen zeggen travestiet ipv transgender.

Later zocht ik in het nieuws iets hierover op en las ik het volgende op de website nu.nl :

“De transgenders hoeven niet langer een operatie of hormoonbehandeling te hebben gehad en onvruchtbaar te zijn. Alleen een deskundige moet de overtuiging van een transgender erkennen. Dan kan de burgerlijke stand de wijziging doorvoeren, zonder dat er een rechter aan te pas komt.”

Ok, dat is een beetje anders dan ik dacht. Ik dacht dat je gewoon naar de gemeente kan gaan en je geslacht in je paspoort laten wijzigen (natuurlijk tegen betaling, ik dacht niet dat het gratis was) maar blijkt dat je toch een psychiater eerst moet zien. Dat vind ik zo raar. Eerst maakt een gynaecoloog of een verloskundige een fout toen ze je geslacht bij je geboorte bepaalden en als je het fout, gemaakt op jouw lichaam, wilt herstellen moet je bewijzen dat je niet gek bent.. Wie weet beter wat je geslacht identiteit is dan jezelf?!

Ten tweede, mag je je geslacht registratie alleen vanaf 16 laten wijzigen.
Ik kan best begrijpen dat onomkeerbare operaties zijn beperkt voor minderjarige en misschien is het goed ook want niet alle transgenders willen geopereerd worden als ze ouder zijn. Toen ik 16 was dacht ik dat ik een borst vergroting wil, want ik wilde een vrouw met borst zijn en die had ik helemaal niet.  nu ben ik juist blij dat mijn borsten klein zijn en ik kan zonder BH de straat op (ongeveer… Ik wordt wel door vreemde mannen gevraagd of ik een fiets wil kopen als ik voor een stoplicht sta..)
Maar een registratie van je geslacht? wat is het probleem hiermee?

En dan las ik verder:

“Op vragen uit de Kamer of de leeftijdsgrens voor wijziging van 16 jaar niet naar 12 moet, zei Teeven dat hij het daar nu nog te vroeg voor vindt. Hij wees er ook op dat iedereen in de puberteit met de eigen identiteit worstelt.”

Ehhmmm Nee, niet iedereen worstelt met hun geslacht identiteit (ik had nooit getwijfeld) en ik kan me echt niet geloven dat veel willen hun geslacht registratie laten wijzigen als een test of een grap.
Maar laten we stellen dat veel kinderen worstelen met hun geslacht identiteit in de puberteit en veel zullen voor een paar jaar hun geslacht registratie wijzigen. Wat is het probleem dan?

Eigenlijk vraag ik me af waarom moet geslacht in je documenten staan in de eerste plaats. Maar waarschijnlijk willen andere landen het in je pasport zien staan voor wat reden dan ook (misschien zodat ze tegen een jongen van 13 “waarom huil je als een meisje?” kunnen zegen?)

Het bericht viel niet helemaal tegen want daaronder staat ook:

Hij wil verder op verzoek van de Kamer wel kijken naar wat er nog te doen valt voor mensen die zich noch man noch vrouw voelen of juist weer allebei

Maar ik denk tocht dat Zweden het eerste land zal zijn die dat gaat doen.

