Tags

, , ,

Vandaag keek ik naar de ceremonie dodenherdenking op TV en ze hebben 2 of 3 keer het volkslied gezongen. Dat vond ik wel een beetje ongevoelig. ben ik, van Duitsen bloed zingen terwijl er holocaust slachtoffers in de zaal zitten. Ik heb nooit het volkslied gezongen (ken niet eens de songtekst) en ook het volkslied van mijn vaderland zong ik niet meer al jaren voordat ik naar Nederland kwam.

Ik vind Nederland soms een leuk land maar ik ben niet nationalistisch of patriottisch. Toch denk ik niet dat 4 mei afschaffen een goed idee is.

Ik denk dat er zijn redens waarom het nog steeds belangrijk is om te herdenken maar ik hoop dat mensen erover écht denken.
Ik hoop dat we (ten minste) een dag per jaar niet vergeten dat wij, mensen, in staat zijn om vreselijke dingen te doen. dat stereotypen en haatzaaien op basis van stereotypen gevaarlijk zijn. Dat een vluchteling te zijn is geen pret en dat niemand  zijn hele verleden en zijn familie te verlaat om uitkering van de Nederlandse overheid te krijgen. En dat we ten minste een dag gedwongen zijn om te erkennen dat er nog verschrikkelijke dingen in de werld gebeuren en dat de werld nog steeds zwijgt.

Op dit moment vinden in de werld ten minste 3 genocides plaats

De Genocide in Syrië

syriasyria300lost

Vrouwen genocide – Femicide

en de dieren genocide

Schilderij van Australische kunstenaar Jo Frederiks getiteld "'Every. Dag. '

Schilderij van Australische kunstenaar Jo Frederiks getiteld “‘Every. Dag. ‘

Denk er om.

