Een vriend van mij is een transgender man. Hij heeft gekozen zijn baarmoeder nog te houden omdat hij wist dat hij in de toekomst kinderen zou willen.
De zwangerschap is een spannende periode voor een vrouw en veel vrouwen vinden de verandering in hun lichaam vreemd en eng.
Stel je dan voor wat het voor een transgender is!
De vriend van mij vertelde dat hij om te kunnen zwanger worden van tevoren  moest stoppen hormonen in te nemen. De hormonen neemt hij regelmatig want zijn lichaam maakt vrouwelijke hormonnen. het was spannend en eng en natuurlijk de reactie van mensen waren niet altijd aardig.
Toch wilde hij echt geen arme surrogate moeders misbruiken door hun baarmoeder te huren. (meer over hoe surrogate moeders worden misbruikt in het onderzoek: Surrogate Motherhood – Ethical or Commercial [PDF]).
Dat vind ik erg gevoelig  en ik wist toen al, ook van het feit dat hij tegen jongens besnijdenis was (dat is hoe we elkaar leerden kennen) dat hij al een beter start punt heeft dan andere vaders.
2 jaar geleden kreeg hij zijn zoon en hij is nu in verwachting van een dochter.

Hij is zo een gevoelige vader dat hij zich zorgen maakt over hoe gemeen en gevaarlijk voor meisjes en vrouwen deze wereld  is. We praten vaak met elkaar over hoe we onze jongens op feministische wijze opvoeden maar we weten ook dat andere mensen hun jongens anders opvoeden en daar hebben we niet zo veel invloed op.

Gisteren hebben wij dan gelezen over de duitste transgender die een vader werdt en dat het in duitsland mogelijk is om de man als vader en niet als moeder te registreren. De vriend van mij had minder geluk. In het land waar hij woont en waar hij van zijn zoon is bevallen kon het niet. De gemeenteambtenaar zei tegen hen: “Een vader heeft een piemel en kan niet zwanger worden”.

edwin-evers

En vanmorgen hadden ze het natuurlijk over op de radio. We staan al jaren op met “Evers staat op” en ze lezen artikelen van de krant. Ik voel me vaak ongemakkelijk van de meningen van dit groepje autochtone, heteroseksuele blanke mannen.

Deze keer zei een van de mannen in de studio: “Ik vraag me af of het goed voor het kind is” en Evers antwoordde laconiek: “Ik denk het niet”.

Eind van gesprek. schade gedaan. volgende onderwerp.

Ik kon het niet met rust laten als de media transfobie voedt en bevordert!

Wat is niet goed voor een kind als zijn/haar vader een transgender is?
Niets, behalve het feit dat mensen (en vooral in de massamedia) hun onwetend en bevooroordeeld mening erover blijven verspreiden!
Of is het een probleem soms dat het kind geen moeder heeft?
Mocht het nog steeds zomaar in de radio gezegd worden?
Gaan we nog steeds vanuit dat IEDEREEN die naar de radio luistert is heterosexueel?

Ik verzoek radiomakers: Denk aan wat je zegt. VERSCHILLENDE mensen luisteren.

