Tags

, , , ,

Ik heb 2 kinderen. Ik kijk met ze naar tv programma’s op Nickelodeon. Toen ik op facebook de afbeelding zag uit een catalogus van Bart Smit was het niet de eerste keer dat ik merkte hoe geslacht-gericht tv programma’s, speelgoed, kleding en school artikelen en reclame voor deze artikelen zijn.
Het was wel de eerste keer dat ik zag dat iemand anders hier in Nederland het ook verkeerd vind. Daar was ik wel een beetje blij om. Want elke keer dat ik over deze onderwerpen praat hoor ik dat ik het gewoon niet begrijp wegens mentaliteitsverschil. Dat hier, in Nederland zijn de geslachten gelijk, er zijn geen stereotypes en vrouwen en meisjes zijn al helemaal geëmancipeerd.

574633_570701849643699_1780706277_nHet praatprogramma Pauw & Witteman heeft me geleerd dat als een Nederlandse vrouw over deze onderwerpen begint dat is zij een feminist en dat feminist zijn niet goed is want zeggen dat we iets verkeerd doen is niet aardig en dat niet praten over problemen = geen problemen hebben.

In Pauw & Witteman zatten hersenonderzoeker Dick Swaab en  wetenschapsjournalist en schrijfster Asha ten Broeke. Het gesprek ging over “Bart S” en stereotypering via speelgoed. Hersenonderzoeker Dick Swaab en de andere mannen rond de tafel zeiden dat Asha onzin zegt, dat zij (en andere feministen zoals zij wat feministen zijn slecht!]  degene zijn die kinderen stereotypeert en niemand zei dat wat hij zegt onzin was!

oxrtt


Wat ik voor mijn ogen zag was een duidelijk voorbeeld voor de conclusie van het Brigham Young University: Vrouwen hebben de neiging om minder te spreken wanneer ze in de minderheid

Het nieuwe onderzoek bevestigt wat de meesten van ons waarschijnlijk al weet:

Scholars at Brigham Young University and Princeton examined whether women speak less than men when a group collaborates to solve a problem. In most groups that they studied, the time that women spoke was significantly less than their proportional representation – amounting to less than 75 percent of the time that men spoke.

Lindy West van Jesebel schrijft over haar eigen ervaring:

You retire. You forfeit, because their lungs are bigger, they’re groomed for assertiveness since birth, and you’re groomed to assume that nobody will take you seriously anyway. You wait for a pause in a room of interruptors. Sigh. I do it like crazy, and I am a fucking loudmouth feminist yelling machine.

Hersenonderzoeker Dick Swaab zei iets over hormonen die al in de  baarmoeder bepalen hoe een kind met speelgoed zal omgaan en voor welke speelgoed hij of zij voorkeur zal hebben. De feiten dat geslacht gericht opvoeding begint van dag 1 na de geboorte en dat er geen manier is om een baby in een neutrale omgeving te voeden negeerde hij helemaal. Dat een meisje alleen maar roze spullen ziet vanaf het moment dat ze kleuren kan onderscheiden en dus is haar smaak al beïnvloed is voordat ze de eerste keer zelf haar speelgoed mag kiezen is blijkbaar niets belangrijks in hersenonderzoek.

Cordelia Fine, Australische neurowetenschapper en auteur van het best verkochte boek “Delusions of Gender” (In mijn lijst] heeft een andere professionele mening dan Dick Swaab.
In een interview voor “Let toys be toys” werd ze gevraagd: Wat denkt u dat is de meest schadelijke boodschap dat dit soort segregatie stuurt aan kinderen?

En ze antwoordt: Wanneer bepaalde soorten speelgoed heel duidelijk  voor het ene geslacht zijn gemarkeerd, het versterkt niet alleen onjuist stereotypen die alleen meisjes koesteren, of dat alleen jongens zijn competitief of agressief, maar het maakt ook dat speelgoed minder aantrekkelijk voor de kinderen van de zogenaamd ‘verkeerde geslacht’. Ontwikkelingspsychologen hebben het de ‘hot potato’ effect genoemd.

Gender marketing draagt ​​bij aan een cultuur waarin meisjes minder kans hebben om te profiteren van de positieve spelactiviteiten die geëtiketteerd als ‘boy toys’, (bv., lichamelijkheid, concurrentie, bouw) en de jongens minder kans hebben om te profiteren van de positieve spelactiviteiten die geëtiketteerd als’girl toys’ (bv. fijne motoriek, zorg, samenwerking). Het is ook al bewezen dat et benadrukken van geslacht vermindert kinderen interesse in mixed-sex spelen.

Ook over baby’s vertelt ze in de interview dat we weten dat baby’s voorkeur geven aan wat bekend is – en dat we weten dat tegen de tijd dat ze een jaar oud zijn, jongens en meisjes hebben al verschillende belichtingen met kleuren en speelgoed. We weten ook dat baby’s zijn zeer gevoelig voor de reacties van de zorgverleners, met inbegrip van non-verbaal gedrag, en gemengde berichten.

In het kort gesprek bij Pauw & Witteman hadden ze het ook niet eens over “zo goed zijn als mama, dat wil je ook!”
Zijn de srijkbout, de strijkplank, de bezem, de stof en blik, de stofzuiger en de schoonmaak middelen in de Nederlandse huizen in 2013 van mama dan?!
Is het een default, de norm, hoe het gewoon is hier dat schoonmaken, strijken en koken de taken van mama zijn? en wat doen de mannen die wel koken, schoonmaken, strijken en luiers verschonen? “De vrouw helpen“?

In plaats van boos zijn over vrouwen\feministen die opmerken hoe de media stereotypeert, kunnen hersenswetenschapper ze gelijk geven en roepen dat het anders moet en kan. En het is niet eens zo moeilijk. In zweden hebben al een paar speelgoed bedrijven andere folders gemaakt en zie hoe mooi en uitnodigend ze zijn!

Zweedse speelgoedketen TOP-TOY:

We want our catalogues to reflect the way boys and girls play in real life, and not present a stereotype image of them. If both girls and boys in Sweden like to play with a toy kitchen, then we want to mirror this pattern.

HairIroningCars-620x480Dolly2-620x443

meer foto’s : Genderneutrale speelgoedcatalogus van Mixed Grill

Leklust, een andere zweedse speelsgoed bedrijf heeft ook naar Riley Maida geluisterd

2012-04-12-Tractor2012-04-12-spiderman2

Een speelgoed klant praat:

Advertenties