Tags

, ,

Ik werk al jaren in een mannen bedrijfje. We zijn 4 vrouwen en 40 mannen +/-. Elk jaar is er een personeel dag. Ik herinner me de eerste personeel avond. We gingen karten en “oorlog spelen” met elektronische vesten en lazer pistolen. Ik vond het niets. Ik had wel mee gedaan. Had een enorme groot blauwe plekken op mijn knieën van het karten en “oorlog spelen” vond ik stom. Gelukkig was het de laatste keer. Sinds een jaar of 5-6 hebben we een leuke dag op een strand en we spelen met bal. Ik doe niet mee want ik heb niets aan sport en bal spelletjes en ik doe niet meer wat ik niet leuk vind als ik het echt niet moet. Ik wilde ook niet gewond raken. Ik heb 2 kinderen thuis en ik heb geen zin om een hele weekend met spierpijn te lopen.  In de loop van de jaren werden mijn collega’s ook vaders en ik heb paar keer gezegd “waarom hebben we geen leuke personeel én families dag?”

Dus hebben ze dit jaar voor het eerst een avond personeel met familie!

Het Sinterklaas feest. De ironie….

Een paar weken geleden ben ik in een bijeenkomst in Utrecht geweest die over racisme en de zwarte piet discussie ging. (Anja Meulenbelt heeft erover geschreven in haar blog)
Ik heb al eerder in mijn blog over racisme in Nederland geschreven en ik vind ook dat de overreactie van Nederlanders over het idee dat zwarte piet niet onschuldig is een symptoom van dit racisme. Maar ik zei niets op mijn werk want ik weet al hoe ze gaan reageren: ik moet niet alles zeggen, ze mogen wel want vrijheid van meningsuiting..,  Ik begrijp ONS MENTALITEIT niet, ik woon in Nederland ik moet gewoon meedoen enz. Ik heb ze allemaal al gehoord. Ik zei dus niets en mijn kinderen waren op het feest. Er waren Sinterklaas en 2 mannen zwart geschminkt die stom deden en bijna een cadeau van één meisje verloren en Nederlandse families met Nederlandse kinderen om ze heen. Ik heb één collega van Surinaamse afkomst en zij was deze dag toevallig (of niet?) vrij.

media_xl_1447183

Een paar dagen geleden was een discussie in de Facebook groep “Amsterdam Mamas” over “Generalizing Dutch people“. Ik heb niet de hele discussie van tientallen reacties gelezen maar de stemming was dat de Nederlanders vinden dat immigranten een heel land nooit mogen generaliseren want er zijn in elk land aardige mensen, goede mensen, slechte mensen, irritante mensen en mooie mensen en elk land heeft mooie  tradities en lelijke en traditie en rare tradities. “Love it or leave it!” is ook geschreven.

Ik ben helemaal niet mee eens met het idee dat je over opvallende fenomenen niet mag praten. Ik denk juist dat je over zulke dingen moet praten! Een van deze fenomenen is racisme in Nederland. “Love it or leave it” is niet typisch Nederlands maar  typisch racist. Het hele idee van tolerantie in de voorwaarde dat je integreert assimileert is racist.

Dat schreef ik en ze vonden dat het woord “racisme” tegenwoordig  misbruikt is beledigend en dat het niet juist is want ze zijn aardig! (je kan hartstikke aardig zijn en toch racist) Daarna hebben ze de discussie afgesloten en verdere reacties werden verwijderd.

Jammer, want ik wilde een link plaatsen voor iedereen daar die het grote racisme experiment op TV heeft gemist.

racisme

