Tags

, , , , , , , ,

Hoi Allochtona,

Ik heb besloten je alles vertellen en niet bang van je reactie te zijn.
Na onze laatste gesprek heb Ik twee of drie dagen gewacht voordat ik begon schrijven want ik wilde niet met woede schrijven. Beantwoord deze brief ook niet onmiddellijk. Neem de tijd en wacht een dag of twee. Meestal als je ontspannen bent zie je alles anders en minder ernstige.

Ik schreef je na onze ruzie dat jouw bezoek zelfs mij stressvol maakt. Dan moest ik zitten denken waarom je toekomstige bezoek me eigenlijk zo gespannen maakt?

De hitte van de zomer? nee, dat is het niet

Mijn inspanning om te koken en schoonmaken? Ook niet, dat doe ik graag

Etc etc … tot ik het exacte antwoord wist: Het zijn je ongeschoren oksels.

Toen we een maand geleden erover spraken vroeg je mij : Waarom zeg je het nu pas? Als ik het wist zou ik geen vliegtickets bestellen. Het is waar dat ik toen niets zei. ik dacht who cares, het is toch december, het is winter en niemand zal het zien. Maar toen hebben jullie het bezoek naar de zomer geplaatst schrok ik. Maar ik durfde niets te zeggen. Je weet dat we bang zijn van jou en je grote mond.

Je zei “ik hoop dat niemand voortdurend erover gaat zeuren” of zoiets. Ik weet niet meer precies hoe je dat zei, dus ik zei toch dat niemand zou durven…

Ik denk nog steeds dat niemand in de familie en de mensen die het dichtst bij ons zijn iets zou durven zeggen, misschien een wenkbrauw optrekken of blikken wisselen en misschien een geintje maken. Zou je je mond dan houden? En als je opmerkingen b.v. van mijn buurvrouw krijgt? Zou je niet met woede reageren? En wat als je door vreemden op de bus of op het strand uitlachen wordt, weet je hoe mensen in dit land kunnen zijn, zou je niet reageren? Ga je geen ruzie met hen maken? jouw vakantie en jouw man’s vakantie en onze vakantie wordt dan een hel! Ik hoef niet te schamen voor mijn buren! voor mijn vriend, voor papa’s vrouw en haar kinderen en iedereen! ik moet niet dat je zenuwachtig en hysterisch wordt en met de hele wereld ruzies gaat  maken! Echt niet, dat zou onaanvaardbaar zijn! Jij die altijd geen mogelijk voor een oorloog mist, jij zal over dit onderwerp niets zeggen?

Ik begrijp het niet! Als je hier bleef wonen zou je ook rond lopen met haar in je oksels? Heb je in het verleden toen je hier nog woonde dat gedaan? Is het ooit bij je opgekomen als je hier woonde?? Het antwoord is nee, In dit land doet niemand zoiets! Dit is onaanvaardbaar en simpelweg onmogelijk in onze stomende zomer warmte! Dit is niet normaal hier en niet als normaal beschouwd. Heb je ooit van de uitdrukking “Wanneer in Rome: doe zoals de Romeinen” gehoord …. ?
En ik verwijder mijn haar niet voor mijn vriend en niet voor niemand maar voor mij, ik hou van het gevoel van reinheid en je kan nog honderd keer zeggen dat het in onze hoofden “geplant ” wordt en dat Ik zo opgevoed ben dat is waarom ik denk dat het mooi en het schoon is.

Dus de beslissing over het bezoek is aan jou: het bezoek te annuleren of af te wijzen naar de herfst/winter maar dit is oneerlijk tegen de kinderen en ons want het is inmiddels al 3 jaar sinds jullie laatste bezoek, of de kikker slikken en scheren voordat je komt en tijdens het bezoek. Er is helemaal niets aan de hand als je dit ene ding voor mij doet en daarna ga je terug naar jouw land en jouw leven en doe je daar wat je wilt.
Met andere woorden: ik vraag je een opoffering te doen en je principes voor ons voor twee weken te vergeten. Ja, ik vraag je om iets voor ons en voor ons allemaal te doen zodat wij kunnen van het bezoek en vakantie genieten.

Als het opoffering dat ik van je vraag onder alle omstandigheden voor je onaanvaardbaar is, dan het spijt het me, het zal beter zijn als je niet komt.

Ik heb meerdere keren ik het verleden tegen je gezegd, Allochtona, je hoeft niet van mij te houden en ook mij niet te missen. Ik wil alleen dat je mij respecteert!

Ondanks alles hou ik van jou en hoop ik dat je mij begrijpt

Mama

writing_a_letter

Beste mama,

Allereerst wil ik je vertellen dat je je vergist, ik ben echt niet nerveus omdat ik mijn haar niet verwijder. Ik ga niet hierover met familieleden discussiëren en ben ik nog minder van plan met vreemden ruzie te maken.
Als je een beetje meer geïnteresseerd was en las je wat ik over het onderwerp schrijf, en vooral – hoe ik op de reacties en commentaar reageer zou je zelf zien dat ik nooit met iemand hierover vecht  en dat mijn antwoorden zijn altijd om ervoor trots te zijn.

Ten tweede, wat bedoel je “Er is helemaal niets aan de hand als je dit voor ons doet”? Hoe weet je dat er niets zal gebeuren? Hoe weet je dat het eigenlijk niet een daad is die mijn zal dwingen gevoelens zoals boosheid en zelfhaat de hele vakantie lang binnen opslaan?
En als ik een dag voor het vliegen scheer? We komen voor twee weken! Binnen twee weken zal ik weer haar op mijn lichaam hebben die jij ervoor schaamt! Bedoel je dat er helemaal niets aan de hands is als ik elke dag in de ochtend mijn lichaam verander in tegenstelling tot mij eigen wil? Dat elke ochtend zal ik weer geconfronteerd moet worden met het feit dat je me hebt gedwongen? Weet je zeker dat het niet mijn dag stuk zal maken en mij chagrijnig maakt?

Denk je echt dat je een ultimatum kan maken en dat het geen betekenis heeft? Dat als ik opgeef alleen omdat ik gepest of bedreigd wordt dat het geen emotioneel invloed op mij heeft ingesteld?
Wat je doet met je haar is totaal niet mijn zaak. Ik heb nooit gezegd dat je het voor je vriend doet en ik begrijp niet waarom je mijn keuze als beschuldiging ziet terwijl ik je nooit heb beschuldigen.

Bovendien, wat leer ik mijn kinderen als ik mijn ideologie opoffer? Dar als ze je genoeg intimideren en je niet normaal noemen en voorwaarden en eisen stellen moet je opgeven en voldoen? Ook op vakanties blijf ik nog steeds een moeder van mijn kinderen. Kan je ten minste dit niet waarderen? is wat je buurman te vertellen heeft over mijn haar belangrijk is dan de enorme moeite dat ik neem om mijn kinderen op te voeden zodat ze ze minder gemakkelijk gepest kunnen worden als ze een tikkeltje anders zijn?

Over het annuleren van de tickets moet ik nog overleggen. Het is niet alleen mijn beslissing.

Groetjes,

Allochtona

