Tags

, ,

Vorige week op een dag na werk zat ik met mijn collega’s in de terras op straat naast onze kantoren.
Ik zat op een tafel met een paar collega’s en de chef van de afdeling waarbij ik zit en de chef van een andere afdeling. De andere chef vertelde ons over de laatste week sollicitatiegesprekken. De eerste sollicitant noemde hij een neger en was (of deed alsof hij was) verbaasd dat deze manier van beschrijven van een derde persoon racistisch en ongepast is.

De andere is afgewezen omdat de chef van de afdeling vermoedde dat hij homo was. Hij zei dat hij geen Niels (een collega van een andere afdeling) op zijn afdeling wil hebben, die hem zal volgen en probeert te versieren (en Iedereen weet natuurlijk dat homo’s solliciteren niet omdat ze een baan zoeken…)

Ik was geschrokken! Ik wist niet wat ik moet zeggen. Ik zei alleen: “Dat is precies wat ik net bedoelde”

10 minuten eerder
10 minuten eerder heb ik ze verteld dat ik een paar maanden geleden een sollicitatie gesprek had en dat ik ben afgewezen. Ik vermoedde dat ik van tevoren weinig kans maakte omdat het een kleine bedrijf was waarbij alleen 5 mannen werkten. Het is bekend, vertelde ik de 3 mannen aan de tafel dat werkgevers sollicitanten aannemen die op hun lijken en daarom hebben vrouwen en allochtonen al minder kans. Ze lachten me uit en zeiden dat ik me verbeeld en dat het niet waar was. “weet je nog Fleurtje, de stagiaire?” vroegen ze en tegelijkertijd maakte ze een gebaar die vrouwenborsten illustreerde. Dat was hun manier om te bewijzen dat ons bedrijf niet seksistisch is..

Ik heb slechts 2 pilsjes gehad maar was uren later nog misselijk.
Dagen later begrijp ik nog steeds niet hoe het mogelijk is dat een man, in een positie mensen werk te geven zo schaamteloos toegeeft dat hij sollicitanten op basis van afkomst en seksuele oriëntatie discrimineert! Alsof het een normale gang van zaken is! Discriminatie in dit land is toch verboden of niet soms?

Sommige vrienden op facebook adviseerde mij om mijn collega’s te laten lezen wat ik erover denk want het is nodig dat iemand de racist en homofoob een spiegel voor zijn gezicht zal houden maar ik kan niet de risico nemen om mijn inkomen te verliezen.

Andere zeggen, wat maak je druk om die dingen. Jij werkt er al, je bent niet zwart, je bent (zo ver iedereen weet ten minste) heteroseksueel. Jij wordt niet gediscrimineerd. Vergeet het maar…
Ik kan het niet vergeten en ik denk dat iedereen moet hier zorg over maken! Ook als je een geprivilegieerde blanke heteroseksuele Nederlandse man bent met een Nederlandse naam, worden je kinderen misschien ooit wegens hun seksuele oriëntatie (Je gaat toch niet vanuit dat ze heteroseksueel zijn) gediscrimineerd? Of de partners van je kinderen wegens hun afkomst, of je kleinkinderen wegens hun huidskleur. Het is ons allemaal probleem!

privilage

Ik weet niet wat ik met dit verhaal moet doen behalve erover te schrijven.

 

Interessante linken:

Screenen van sollicitanten leidt tot discriminatie
Het screenen van sollicitanten op social media was al een gevoelig onderwerp. Nu blijkt het ook nog tot discriminatie te leiden.

Solliciteren en discrimineren
Discriminatie bij de sollicitatieprocedure kan al beginnen bij de werving. Werkgevers stellen soms bewust of onbewust discriminerende functie-eisen.

Meer kans op een baan met een Nederlandse naam
Werkzoekenden die hun cv op internetdatabanken zetten, hebben meer kans op een reactie met een Nederlandse naam dan met een Arabische naam.

‘Is niks, het is een donkergekleurde (neger)’
Jeffrey Koorndijk kon zijn ogen niet geloven toen hij de mail zag. ‘Woede, teleurstelling, verdriet. Van alles door elkaar.’ Het ergste vindt hij dat hij ‘ten eerste’ is afgewezen vanwege zijn huidskleur.

Onderzoek: knappe vrouw kan beter geen foto meesturen bij sollicitatie
Aantrekkelijke vrouwen die op zoek zijn naar een baan, doen er beter aan geen foto met hun sollicitatiebrief mee te sturen. Als zij knap gevonden worden, neemt de kans dat ze de baan ook krijgen namelijk af


Study: Men And Women Twice As Likely To Hire A Man For A Math-Based Job

A new study reveals why women have a hard time cracking the glass ceiling in the technology industry: both men and women are twice as likely to hire a man for a math-based job.

