Tags

, , ,

Ik heb ook het youtube filmpje gezien van de burgemeester van Amstelveen op Koningsdag en hoe hij zijn hand rond en op de billen van de koningin Maxima laat hangen en ik heb hier en daar meningen van mensen hierover gezien en gelezen. Overal vroegen mensen: Is het seksisme? Is het slecht bedoelt, een ongelukje of gewoon “vaderlijk”? of zijn JULLIE niet *weer* hormonale/verbitterd/feministische vrouwen die altijd overdrijven?

Ten eerste, Natuurlijk is dit seksisme.
Ik heb NEVER nooit een vrouw gezien die zo loopt met haar handen op een vreemde mans lichaam, zeker niet in een formele gelegenheid waar hij komt wegens zijn beroep/positie. Vrouwen worden niet als meisjes opgevoed met het idee dat het kan en mag zoals mannen wel.

Maar het is meer dan dat het niet zomaar kan. als een vrouw een vreemde man aanraakt dan is het als een uitnodiging voor intimiteit gezien. het is flirten. Het is altijd seksueel. Een paar weken geleden glimlachte ik tegen een bouwvakker op straat. Hij moest me dan vragen of hij mij misschien met iets kon helpen (nee, dank je, ik mag al zelf de straat oversteken!)

Vrouwen die lachen en aanraken worden daarna beschuldigd dat ze verkeerde signalen sturen (“hoezo seksuele intimidatie? je glimlachte tegen mij en je hebt mijn knie aangeraakt!”)
Vrouwen die naar niemand op straat lachen of oog contact maken zijn ook niet aan kritiek ontsnapt.

NYCmay2013 Stop Telling Women to Smile
Een straat kunstproject over gendergerelateerd straat intimidatie.

 

In DWDD zei Gerdi Verbeet dat ze geloofd dat de burgemeester gewoon vaderlijk is. Eigenlijk denk ik het ook. Maar ik denk ook niet dat zijn bedoelingen maken dat zijn gedrag acceptabel mag zijn.

1. Wat betekent dat eigenlijk als je vaderlijk doet tegen een vrouw die niet je dochter is of kon zijn? De koningin is een vrouw, niet een klein meisje, ze komt op formeel bezoek niet bij haar ouders. waarom moet de burgemeester een vader voor haar worden?

2. De bedoelingen van de burgemeester (of elke andere man) zijn minder belangrijk dan de mogelijkheid dat hij vrouwen in ongemak en onmogelijke situaties brengt. Als de koningin het niet leuk vond om een hand op haar rug en billen voelen kon ze niets zeggen zonder een scene te maken. Misschien dacht ze dat als ze het negeert en niet stimuleert stopt hij vanzelf.

3. Misschien is hij helemaal niet vaderlijk ook als Gerdi Verbeet hem goed kent! We leren jonge meisjes en jongens hun intuïtie te negeren en altijd te twijfelen. Voor jongens stopt dat op een gegeven moment maar vrouwen worden steeds verwacht zich altijd af te vragen of ze overdrijven of goed begrijpen want waarschijnlijk overdrijven ze en niet goed begrijpen.

Ik was 24 toen ik een dag in de bus opeens een hand voelde die langzaam tussen de stoel en mijn billen werd geduwd. Ik keek naar die hand en ik keek op, het was een man die zo oud was als mijn opa. Ik heb me zeker niet vergist: De man probeerde mijn billen te pakken. Ik vond het helemaal niet leuk. Wat moest ik doen?  Publiekelijk laten schamen voor alle andere mensen in de bus? maar wat of ik me wél vergis?
Ik heb een andere zitplaats gezocht om niet naast die man te zitten. Niemand merkte het op. Ik was aardig gebleven en de vaderlijke man niet beledigd. Hij was per slot een opaatje met vaderlijke bedoelingen een opaatje kan geen echte slechte bedoelingen hebben

Toen ik het jaren later in mijn blog schreef kreeg ik reacties zoals:

“weet je zeker dat hij zijn hand onder je billen heeft geduwd? misschien zocht hij een sleutel of een muntje die is op je stoel gevallen is?”
Ja, ik weet zeker dat het niet kan dat iemand een muntje is kwijt geraakt op de stoel waarop een andere passagier al zat toen hij de bus ingestapt is.

en –
“Soms wil een mens gewoon zijn spieren uitrekken en hij bedoelt niemand aan te rakken, dat gebeurt gewoon vanzelf”
Het is mij in meer dan 30 jaar nooit gebeurt. Het lijkt me merkwaardig dat het altijd vanzelf gebeurt dat mannen lichaam van vrouwen of kinderen aanraken.

Ik zeg niet dat de burgemeester aftreden moet (Hoewel… het kan een hele mooie boodschap sturen dat z’n gedrag niet aanvaardbaar is). maar hij en andere mannen moeten het zeker afleren. Vrouwen lichaam is geen staatseigendom.

