Tags

, ,

Vorige week heb ik voor het eerst na een jaar of 15 jaar of zo naar de Europe song festival gekeken. Ik heb gekeken om 2 redenen:
1. Mijn oudste kind wilde kijken.
2. Ik wilde Conchita Wurst zien

Ik heb “Rise like a phoenix” al maanden geleden gezien en vond het meteen leuk! Een leuk liedje, een bijzonder drag optreden en bovendien ook nog een mooie en belangrijke boodschap! Eens in de zoveel keren heeft dit stomme festival een waarde!

We zijn al 3 dagen later en ik ben nog geschrokken van de  transfobie en homofobie, intolerantie en zelfs haat in de reacties in twitter en facebook.

Conchita werd een vrouw met een baard, een man met een jurk, fagot, flikker, poppenkast, dit figuur genoemd.
Er waren opmerkingen gedaan over haar/ of haar maker Tom Neuwirth geslachtsdelen en de opmerkingen van ene Nico Dijkshoorn zijn zelf in andere tv programma’s getoond als de grappige grap want als iemand er anders eruit ziet dan mag je zomaar opmerkingen maken over hun lichaam!

transfob-nico

Ik begrijp ook niet de klachten dat de songfestival gaat om muziek en niet om een “statement” te maken. Sinds wanneer gaat de songfestival over muziek? Als het zo was waarom ging de commentaar (al in de voor programma) over de jurken, kapsels, leeftijd(!) en borst van de zangeressen?

Nog een typisch opmerking was dit:

Van mij hoeft het niet! Ik ga toch ook niet mee doen om onze hetero kant er door te drukken en dat iedereen mij moet zien staan en mij moet accepteren?

Waarom niet?
Wil je niet geaccepteerd zijn hoewel je hetero bent?
Wordt je niet gediscrimineerd door werkgevers omdat je als een hetero blank man eruit ziet?
Wordt je niet beledigd of geslagen op straat als je hand in hand met je vrouw loopt?
Nee?,
Misschien DAAROM hoeft het van jou niet???

privilage
Geweld tegen homo’s neemt toe

Ik heb met mijn kinderen de laatste dagen veel over tolerantie vs. haat gehad, en over verschillende manieren om eruit te zien en over transfobie en over vrouwen met haar op hun gezicht en op hun lichaam. Ja, die bestaan ook. “Echte” vrouwen, met alle vrouwelijke lichaamsdelen waarmee je je helemaal niet moet bemoeien!
En ze worden gepest en uitgelachen. Doordat Sommige (te veel) mensen hun kinderen liever leren dat als iemand anders eruit ziet dan is het logisch om ze te pesten. Dat als ze de deur uit gaan moeten die “figuren” de beledigingen en nare reacties maar verwachten! Dat we iedereen tolereren als ze maar op ons lijken

Als je anders eruit ziet ga niet op een podium staan zingen. Je mag van ons wel op staat lopen, hoor.
Thank you, thank you soooo much.

Tolerantie is belangrijker dan een stomme liedjes wedstrijd en Nederland heeft verloren.

Luister wel eens naar wat Conchita zingt

Rise Like a Phoenix lyrics

Waking in the rubble
Walking over glass
Neighbors say we’re trouble
Well that time has passed

Peering from the mirror
No, that isn’t me
Stranger getting nearer
Who can this person be

You wouldn’t know me at all today
From the fading light I fly

Rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I’m transformed
Once I’m reborn
You know I will rise like a phoenix
But you’re my flame

Go about your business
Act as if you’re free
No one could have witnessed
What you did to me

Cause you wouldn’t know me today
And you have got to see
To believe
From the fading light I fly

Rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I’m transformed
Once I’m reborn

I rise up to the sky
You threw me down but
I’m gonna fly

And rise like a phoenix
Out of the ashes
Seeking rather than vengeance
Retribution
You were warned
Once I’m transformed
Once I’m reborn
You know I will rise like a phoenix
But you’re my flame

 

