Tags

, ,

Dus, ik zit in tram in Amsterdam op weg terug naar huis na een lange dag op kantoor. 3 jonge toeristen stapten in en het duurt even totdat we verder kunnen rijden want ze moeten aan de bestuurder betalen. Dan gaan ze uiteindelijk zitten net voor mij, een van ze kijkt precies naar mij toe.
Ze zijn luid en ze spreken mijn moeder taal. Ik wordt dus gedwongen om hun gesprek te volgen. Eerst praten ze over hoeveel geld ze nog hebben.
Ze weten niet precies waar ze moet uitstappen. Ze kijken door het raam op zoek naar iets bekends. Ik glimlach en denk dat ze hun hotel zoeken want de stad in de donker net anders eruit ziet.
Één van die jongens is in het bijzonder druk.
De andere twee plagen hem:
Kijk naar hem, zo opgewonden, zijn eerste keer!

“Wat?! Ben je nog nooit bij een hoer geweest?!”
Nu snap ik het. ze willen naar de red light district. Helemaal niet de juiste tram genomen.
“Moet Je op de deur kloppen?” Vraagt de drukke.
De gene die waarschijnlijk ervaring heeft vertelt dat dat niet hoeft .”ze trekken je zomaar naar binnen”. Maar dat is alleen hier in Amsterdam, zegt hij. Hij weet niet hoe het “bij ons” is want Bah, ik ben niet van plan om prostituees daar te bezoeken, alleen de lekkere wijven van Amsterdam. Dit is de plek!.

Op een halte stapten twee zwarte vrouwen met lang gevlochten haar in. Een van hen heeft rode haren in de vlechten en ik vind het echt mooi. Dan zegt de “deskundige” aan de anderen, “We stappen uit waar ze uit stappen want ze gaan naar dezelfde plaats. Dit is de avonddienst

Ik hoop dat niemand de racisme hier mist maar voor de zekerheid: zwarte vrouwen maken vaak mee dat blanke mannen vanuit gaan dat ze prostituees zijn. Wat misschien minder zichtbaar is hoe prostituees worden behandeld. Er zijn feministen die argumenteren dat betaling geen goede reden is voor sex en daarom elke seksuele activiteit tegen betaling hetzelfde als verkrachting is. Ik zelf denkt niet dat betaling een ergere reden is dan sex hebben/doen zodat je man beter kan slapen, minder chagrijnig zijn, zodat hij niet vreemd zal gaan of om zwanger te worden. Die zijn allemaal slechte reden als je dat niet wilt en goede redens als ze jouw redens zijn. Maar mannen in zulke discussies brengen altijd de absurde argument: “zonder de bouwvakker geen straten en huizen, zonder de artsen en drogist geen medicatie, zonder prostituees was er meer criminaliteit en agressiviteit bij mannen” (een echte letterlijke quote, Ja, ik was ook geschrokken)

Meen je dat nou? Zijn prostituees een soort bokszak om geweld van mannen op te vangen zodat “gewone” vrouwen niet slachtoffer worden?? Natuurlijk niet! Als een klant agressief tegen een sekswerker is, dan is er criminaliteit en agressiviteit van mannen tegen vrouwen. want prostituees zijn vrouwen.

Prostituees worden ook beroofd, geslagen, verkracht en gedood. dat IS geweld van mannen tegen vrouwen.

17 december was ook de internationale dag voor het eindigen van geweld tegen sekswerkers

17december

bron afbeelding: http://redupnyc.tumblr.com/
sekswerker hebben 400 keer meer kans om vermoord op werk te worden dan de gemiddelde werknemer (in de VS).

Ik weet dat het waarschijnlijk in Nederlands veiliger voor ze is maar waarom staat een groep of dronken jongens voor hun raam om ze te beledigen? Dat heb ik wel eens zelf gezien! het is toch z’n noodzakelijk beroep of soms niet? dat is huichelarij! als prostitutie zomaar een beroep is horen mannen ze toch niet uit te lachen en met respect behandelen of zie ik iets verkeerd?

Ik was opgelucht dat de twee vrouwen de jongens niet konden verstaan en was ook blij dat de jongens in de verkeerde tram zatten. Maar ik weet dat zulke klanten zien sexwerksters elke dag. Mannen die denken dat prostitutie moet blijven bestaan maar weigeren de vrouwen die dit werkt doen, te respecteren.

